Blbnu, abych nezblbla

Několik kamarádek se mě v posledních týdnech optalo: „Co děláš, abys totálně nezblbla?“ Jednoduchá otázka – méně jednoduchá odpověď. 🙂 

MŮJ OSOBNÍ RECEPT NA NE-BLBNUTÍ

Vlastně nejde o nic objevného, ani složitého. Moje „techniky“ jsou obecně známé, rozšířené a všem dostupné. Mnohem náročnější (a o to zásadnější), než techniky samotné, je dopřát si na ně čas. Vyhradit si během každého dne volný prostor, ve kterém se budu věnovat jen sama sobě. Svým potřebám, svým radostem, svému tichu. 

Znát techniky je fajn, ale samo o sobě to nestačí. Je potřeba aktivita! Nemohu si neustále opakovat – život je boží, vše je v pořádku, jsem v pohodě, je mi krásně… a přitom jet v zajetých kolejích – nenaplňující práce, otravné úkoly, vstřícně přednaštvaná, nenaplňující svoje základní potřeby. Analogicky bych mohla nosit těsné boty, mít z nich nohy otlačené, plné puchýřů a s pokřivenými prsty. Dokud boty neodložím, nebo nevyměním za jiné, nic zásadního se nezmění. I když si budu říkat (afirmovat), jak jsou mé nohy v pohodě a jak mi boty svkěle padnou, večer budu cítit bolest a únavu. Tudy cesta nevede! 

Je třeba změnit své zvyky, vystoupit ze svých stereotypů a nastavit je jiným způsobem. Aktivita (byť po malých krocích) je to, co se počítá! 😉

MOJE OBLÍBENÉ TECHNIKY

Pořadí, v jakém jednotlivé techniky uvádím, je nahodilé. Některé používám každodenně, jiné „jak se to hodí“. Všechny mám ozkoušené a svým způsobem mi vyhovují. Předkládám je jako paletu možností, z nichž si každý může vybrat tu svou. 

Vděčník: deník, do kterého každý den zapisuji, za co jsem vděčná, co mi udělalo radost, za co děkuji. Jsou v něm úplné drobnosti, věci velké i největší, okamžiky zapomenutelné i nezapomenutelné. Prostřednictvím deníku jsem se naučila vidět radost všude kolem sebe. Radost přichází, když se o ni člověk urputně nesnaží. Čím víc vděku – tím víc důvodů k vděčnosti. 

Mantry: buddhistická filozofie je mi velmi blízká. Odříkávání manter mě velmi oslovilo a dělá mi dobře. Mám několik oblíbených, které si opakuji. Buď jen tak, pro radost, nebo v krizových okamžicích na zklidnění mysli. Obojí mi funguje velice dobře. 
Mezi mé nejoblíbenější mantry patří:
ÓM MANI PÄME HUNG (ÓM MANI PADMÉ HÚM) – mantra soucitu. Užitečné je věnovat mantru všem bytostem, tedy při jejím vyslovování / opakování se soustředit na prospěch všech bytostí a odstranění jejich utrpení. Poslechněte si tuto mantru v podání JS Dalajlamy: Inner World – Compassion
ÓM TARE TUTTARE TURE SOHA – mantra Bohyně Zelené Táry ztělesňující ženský apekt mateřského soucitu. Tuto mantru si v podání JS Dalajlamy můžete poslechnout zde: Inner World – Courage
KÉŽ JSOU VŠECHNY BYTOSTI ŠŤASTNY – přání, které z celého srdce vyslovuji a vysílám vstříc všem bytostem.
Někdy odříkávám i další mantry, ale ty se zatím nestaly mojí běžnou praxí.
PS: vysvětlení původu a významu manter záměrně neuvádím. Podívejte se například na Wikipedii, nebo do jiných zdrojů. 

Tvorba (obecněji bych mohla napsat „koníček“): tvoření je nedílnou součástí mého bytí. Nemám teď na mysli jen malování, kreslení, fotografování… Ráda pletu, háčkuji, drhám, vytvářím lapače snů, mala náhrdelníky, čelenky a věnečky do vlasů, vánoční ozdoby a dekorace… Píši články, básně, příběhy. Mám-li náladu, strávím tvorbou hodiny a hodiny. Zapomínám na čas a splývám s prostorem. 

Ranní stránky: tuto techniku jsem přejala z knížky Umělcova cesta od Julie Cameron (pokud ve svém tvůrčím životě cítíte stagnaci, bloky, nebo nevíte kudykam, doporučuji k projití). Každé ráno naplním právě 3 strany volným psaním. Ideální je psát ranní stránky ještě v polospánku, před úplným probuzením. V tomto rozpoložení si člověk dovolí „pustit“ mnohem víc, než po úplném probuzení, neřku-li po snídani a ranní hygieně (kdy se dozajista probudí i náš vnitřní cenzor). Princip volného psaní je jednoduchý – co na mysl přijde, to papír snese. Bez cenzury, bez přemýšlení, bez váhání. Ruka píše sama, oči a hlava ji jen doprovází. 

Dech: dechová cvičení jsou skvělá! Dech mám stále při sobě, nic nestojí, nic k němu nepotřebuji. Prodýchávám střídavě levou a pravou nosní dírku. Jednotlivé fáze dechu jsou stejně dlouhé: nádech levou nosní dírkou – zadržení dechu – výdech pravou nosní dírkou – zadržení dechu – nádech pravou nosní dírkou – zadržení dechu – výdech levou nosní dírkou – zadržení dechu. Celý tento cyklus opakuji 21x. 
Alternativně dýchám oběma nosními dírkami, plným jógovým dechem (nádech nejprve směřuji do břicha, potom do hrudníku a nakonec pod klíční kosti, výdech opačným postupem – z pod klíčních kostí, hrudníku a nakonec břicha) ve stejných fázích: nádech – zadržení dechu – výdech – zadržení dechu. 

Mandaly a automatická kresba: záměrně je uvádím zvlášť (nebo-li nad rámec tvorby jako takové). Mandaly pro mě představují samostatný a multifunkční nástroj, díky kterému získávám energii, komunikuji sama se sebou, nalézám odpovědi na své otázky, relaxuji. Více o mých mandalách naleznete >>> ZDE <<<

PSYCHOHYGIENA

Nejen uvedené techniky mi pomáhají udržovat psychickou kondici. Zavedla jsem několik pravidel, která (dnes už více, než méně) dodržuji: přestala jsem pracovat po nocích (!!!) (do „práce“ nezahrnuji tvůrčí aktivity, které mě bezezbytku naplňují, byť jsou zdrojem mého příjmu), dopřávám si oblíbené filmy, ráda poslouchám audioknihy. Čas od času se zastavím venku na slunci a jen tak existuji bez úsilí, nechávám se prohřát a prosvítit. Psychohygienickým evergreenem je pobyt v přírodě, tichu a o samotě (ideálně najednou, což se mi ne vždy podaří). 

Vím, že někdy blbnu. Emoce vybublají, já na ně nasednu a vyletím jak čertík z krabičky. Beru to jako svoji součást. Stejně, tak přijímám i své nepoddajné vlasy, zálibu v čokoládě a roztržitost. Můj vnitřní vítr potřebuje občasná vzedmutí, aby pak mohl příjemně vát. 

Nechť jsou Vaše dny spokojené, radostné a šťastné!

PS: knihy, které mě na mé cestě aktuálně provází

Pravda versus nepravda, David R. Hawkins
Moc versus síla, David R. Hawkins
Moc přítomného okamžiku, Eckhart Tolle
Nová země, Eckhart Tolle
Mandaly sebepoznání, Zuzana Řezáčová Lukášková
Vytvořte si knihu života, Tamara Laporte
Jak se věci mají, Lama Ole Nydahl
O smrti a znovuzrození, Lama Ole Nydahl
Rady jak umírat a žít lepší život, JS Dalajlama
Labyrint světa a rád srdce, J. A. Komenský

Share